Nyeste lovgivning og regler for El-skateboards

Picture of Af Simon Junker Kammer · Updateret d. 17 aug, 2022
Af Simon Junker Kammer · Updateret d. 17 aug, 2022

I denne artikel får du det fulde overblik over gældende lovgivning og regler for el-skateboards

Lovgivning fra d. 17 januar 2019

Reglerne for en lang række elektriske køretøjer, herunder el-skateboards, blev først reguleret af folketinget d. 6 december 2018, og trådte i kraft d. 17 januar 2019.

I folketinget har der siden slut 2017 været bred enighed om at elektriske fremdriftsmuligheder skulle reguleres og lovliggøres. På trods af den lange ventetid er det heldigvis blevet en realitet den dag i dag. 

Forsøgsordning for el-skateboards

Loven fungerer på nuværende tidspunkt som en forsøgsordning, dvs. at reglerne er på såkaldt prøvetid. Kort sagt betyder det at transportministeriet både kan regulerer og ændre reglerne efterhånden som de får erfaringer transportformerne.

Mange af de elektriske køretøjer er nemlig relativt nye, så vi ved endnu ikke hvordan den offentlige trafik tager imod det. Derfor vil der højst sandsyndligt blive justeret en smule på reglerne med tiden, såfremt det kan bidrage til en mere sikker vejtrafik og færdsel.

Hvor gælder lovgivningen?

Lovgivning gælder kun på offentlige områder, så du kan som udgangspunkt gøre som du vil, bare det foregår på privat vej eller område.

Udover nedenstående regler som er specifikke for netop el-skateboard, skal du også overholde færdselsloven for cykler, dvs. at du f.eks. også skal signalere når du bremser eller drejer ved at holde hånden op ved stop eller til siden når du drejer. Du kan læse resten af disse regler her.

Regler for selvbalancerende køretøjer og el-skateboards

Kilde for reglerne: Færdselstyrelsen (2022)

Bødetakster og konsekvenser for regelbrud på el-skateboards

Følger du ikke de angivne regler for brug af el-skateboard, kan du enten risikere at få en bøde, få konfiskeret dit el-skateboard og i værste tilfælde kan du få en fængselsstraf. Nedenfor er en oversigt over bødepriser og konsekvenser ved diverse regelbrug. Alle priser kommer fra SikkerTrafik.

  • Hvis du ikke giver tegn ved stop eller drejning koster det 700 kr.
  • Hvis du kører på fortovet eller uden at følge skilte koster det 700 kr.
  • Hvis du kører uden tændt lys koster det 700 kr.
  • Hvis du kører to på ét el-skateboard koster det 700 kr. for begge parter
  • Hvis du kører overfor rødt koster det 1.000 kr.
  • Hvis du kører imod færdselsretningen koster det 1.000 kr.
  • Hvis du bruger håndholdt mobil under kørsel koster det 1.000 kr.
  • Hvis du kører uden hjelm koster det 1.500 kr.
  • Hvis du kører påvirket koster det 2.000 kr. første gang, anden gang koster det 4.000 og tredje gang risikerer du fængsel
  • Hvis du kører på et ulovligt el-skateboard kan politiet konfiskere dit el-skateboard

FAQ

Ofte stillede spørgsmål og svar

Så længe din promille ikke overstiger 0,5 må du gerne køre på et el-skateboard. Der er dog nul tolerance fra andre euforiserende stoffer og rusmidler. Bryder du denne regel kan du risikere at modtage en bøde på 2.000 kr. første gang og 4.000 kr. anden gang. Ved ydeligere regelbrud kan du i værste tilfælde få en fængselsstraf.

Siden d. 1 januar 2022 har der været lovkrav om brug af CE-mærket hjelm når du kører på el-løbehjul og små motoriserede køretøjer, herunder el-skateboards.

Du behøver ikke at have kørekort for at bruge et el-skateboard. Dog skal du være fyldt 15 år og følge reglerne fra forsøgsordningen for selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards.

I teorien må du gerne modificerer dit el-skateboard ligesom du vil, såfremt du ikke bruger det på offentlige områder. Ønsker du dog at bruge det offentligt skal du som udgangspunkt ikke modificerer dit el-skateboard. Vælger du alligevel at modificerer dit el-skateboard står du selv til ansvar for at overholde lovgivning om produktkrav. Du mister i øvrigt også din garanti eller andre forsikringkrav du ellers kunne have.

Ligesom du ikke må køre to på cykler der ikke er beregnet til det, må du heller ikke køre to på et el-skateboard. El-skateboards er i øvrigt også kun beregnet til at have én fører, så det vil også være meget svært hvis ikke umuligt at have kontrol over. 

Simon J. Kammer

skrevet af:

Simon J. Kammer

Ansvarlig for el-skateboards

Simon har over 12 års erfaring på et skateboard, som el-skateboards i høj grad er inspireret af. Han har i den seneste tid dykket ned i el-skateboards efter han prøvede et.