Hvordan kører man på el-løbehjul: 10 Begynder Tips

En stolt nybegynder til at køre på el-løbehjul
Indholdsfortegnelse

At køre på et el-løbehjul er nemmere end at køre på en cykel, og de fleste kan lære det med det samme.

Denne vejledning vil hjælpe dig med at komme i gang og dække vigtige tips til, hvordan du kører, samt de mest oversete indsigter fra vores team.

1. Brug beskyttelsesudstyr, der er passende til din tur og kørestil

Før du hopper på dit el-løbehjul, skal du sørge for at have det rette udstyr på.

Først og fremmest bør du altid bruge en hjelm, når du kører, uanset hvor kort turen er, eller hvor hurtigt du kører. En hjelm, der er CPSC-certificeret, er minimumskravet, men du kan ønske dig noget mere beskyttende til højere hastigheder.

Læs mere i vores hjelmvejledning.

Dit udstyr og dit tøj skal altid passe til hastigheden og typen af tur, du er på. Højere hastighed betyder mere udstyr.

Ved højere hastigheder eller hvis du kører på vejen i trafikken, bør du bruge bukser med lange bukseben, handsker, en langærmet trøje og sko hvor der er lukket til tæerne.

Du kan også tilføje endnu mere beskyttelsesudstyr, herunder albue- og knæbeskyttere eller måske en fuld racerkøredragt. For de fleste ryttere vil dette være overdrevent.

2. Sørg for at være fortrolig med dit el-løbehjul og dens kontroller

Inden du begynder at køre, er det vigtigt at kende godt til dit el-løbehjul. Sørg for at vide, hvor speederen, bremsen, lyset og hornet er.

Hvis du lige har modtaget dit el-løbehjul, er det bedst at tage den med ud til et beskyttet område udenfor, f.eks. en parkeringsplads, og sikre dig, at du har en fornemmelse af, hvordan speederen og bremsen fungerer.

Hvis du vil være ekstra forsigtig, kan du afprøve dit el-løbehjul uden at tænde den ved at bruge den som et almindeligt løbehjul. Dette kan give dig en god fornemmelse af balance, styring og bremsefornemmelse.

Endelig skal du sørge for at forstå, hvordan sammenklappelige mekanismer på dit el-løbehjul fungerer. Afhængigt af hvilket el-løbehjul du ejer, vil du sandsynligvis have et foldbart el-løbehjul og muligvis foldbart styr. Sørg for at vide, hvordan du låser begge dele fast. Der er mange mekanismer, og nogle har ekstra sikkerhedsfunktioner, der skal aktiveres for at forhindre, at de folder sig sammen under kørslen.

Nogle mekanismer vil give en lyd, når de er korrekt placeret, mens andre ikke gør det. Læs din brugsanvisning og sørg for at forstå, hvordan det fungerer.

3. Foretag en tjekliste af din el-løbehjul før du hopper på

Første gang og hver gang du kører, skal du lave en tjekliste for at sikre dig, at dit el-løbehjul er klar til at køre.

  • Dækkene er i god stand og pumpet til korrekt tryk.
  • Sammenklappelige mekanismer er låst fast.
  • Bremserne er justeret korrekt.
  • El-løbehjulet ser og lyder godt ud (ingen mærkelige lyde, synlig skade, ændringer eller unormale ting).
  • Batteriet er tilstrækkeligt opladet til din tur.
  • En taske med udstyr til længere ture (dæklim, pumpe, multiværktøj).
  • Mobiltelefon til nødsituationer.

4. Start dit el-løbehjul ved at sparke fra jorden

At starte dit el-løbehjul og begynde at køre er så simpelt som at sætte den ene fod på dækket, sparke af og trykke ned på speederen.

På mange el-løbehjul skal du få el-løbehjulet op på ca. 5 km/t, før motoren aktiveres, selvom el-løbehjul med nul-start ikke kræver, at du sparker af.

5. Inden du starter, skal du sørge for, at støttebenet er oppe.

Hvis det er første gang, du prøver el-løbehjul, kan du ønske at antage en konventionel stilling, hvor den ene fod – typisk den ikke-dominante – er foran den anden. Hvis du gør det med din dominerende fod foran, kaldes det “goofy stance” (skæv stilling).

Nogle foretrækker at køre med fødderne side om side… og det virker, men du vil være lidt mindre stabil og ikke i stand til at justere din vægt korrekt for at holde balancen. Hvis der opstår en nødsituation, vil du ikke kunne reagere lige så hurtigt, når du kører på denne måde.

Sving ved at styre ved lave hastigheder og stole på at læne dig ved højere hastigheder
Når du kører på din el-løbehjul, brug dine styrehåndtag til at hjælpe med at holde balancen, men dine fødder og ben skal gøre det meste af arbejdet. Hvis du opdager, at du skubber eller trækker meget hårdt i styretøjet, er det et dårligt tegn og betyder, at du skal arbejde på din balance.

Styrehåndtagene sidder i enden af en meget lang vippearm, og selv den bedst konstruerede el-løbehjul er ikke designet til, at rytteren hyppigt drejer hårdt i styretøjet.

Ved meget lave hastigheder skal du aktivt bruge styrehåndtagene til at styre din el-løbehjul Du bliver også nødt til at spænde i kroppen og justere din vægt for at opretholde balancen. Ved normale kørehastigheder på over 8 km/t bør du holde styretøjet mest lige og stole på vægtforskydning og læn dig for at manøvrere og dreje.

6. Flyt din vægt bagud og nedad, når du bremser hårdt

Når du bremser hårdt, bøj knæene og flyt din vægt bagud over dit bagerste ben – som om du er ved at sætte dig ned. Det meste af bremsekraften kommer fra forbremsen, så sørg for at bruge begge bremser.

At bremse hårdt mens du drejer er meget mere tilbøjeligt til at forårsage en ulykke end at bremse hårdt i en lige linje, så hvis det er muligt, skal du rette op, før du udfører en nødstop.

For maksimal bremsekraft skal du være lige ved at få baghjulet til at skride, uden at “låse” bremsen. Forhjulet skrider meget usandsynligt, men hvis du bremser alt for hårdt med forbremsen, er der potentiale for, at du kan flyve over styretøjet, især når du kører på el-løbehjul med mere kraftfulde forbremser (såsom skivebremser).

Brug noget tid på at øve dig i at bruge forbremsen og tilføj gradvist mere og mere bremsekraft, når du bliver fortrolig med det.

7. Accelerer ved at bruge speederen og positioner dig selv for stabilitet

Accelerer ved at trykke ned på speederkontrollen. Hvis du accelererer hårdt på en kraftigere el-løbehjul, skal du dobbelttjekke, at dine fødder er i en stabil position, og bøj knæene for at sænke dit tyngdepunkt.

Brug styretøjet til at opretholde stabilitet, men undgå at overbelaste det. Dine ben skal stå for størstedelen af din balance.

Pro-tip: Når du accelererer hårdt, skal du læne din vægt på dit bagerste ben og bruge det ben til at hjælpe din krop med at læne sig fremad. Dette forhindrer dig i at trække i styretøjet. Hvis du kører på en el-løbehjul med to motorer, hjælper det også med at forhindre, at forhjulet mister grebet under acceleration.

8. Avancerede køreteknikker

Mens du lærer at køre på din el-løbehjul og begiver dig ud på offentlige veje, er der nogle avancerede teknikker, du bør have i baghovedet.

9. Se fremad for at undgå forhindringer

Først og fremmest skal du lære og bruge undvigelsesmanøvrer. El-løbehjul har alle relativt små dæk, og huller i vejen og andet vejudstyr udgør en fare.

Vær altid opmærksom på vejoverfladen og vær opmærksom på de omkringkørende køretøjer. Øv og vær tryg ved at foretage hurtige, men kontrollerede undvigelsesbevægelser. Det vigtigste er ikke at overkompensere eller svinge ind i et andet køretøj.

Nogle gange er forhindringer uundgåelige, og du bliver nødt til at køre over eller igennem dem. Den største bekymring er, hvis dit forhjul stopper, hvilket vil sende dig over styretøjet.

For at køre over en forhindring skal du øve dig på at flytte din vægt over baghjulet og løfte det forhjul ved at trække let i styretøjet.

Du forsøger ikke at få forhjulet til at flyve højt, og når det gøres korrekt, vil forhjulet muligvis ikke forlade jorden. Målet her er at reducere vægten på forhjulet så meget som muligt og gøre det så nemt som muligt for det at komme over forhindringen.

Få maksimal rækkevidde med disse tips.

10. Hvordan maksimerer du rækkevidden på dit El-løbehjul? Det er simpelt – brug så lidt energi som muligt ved at følge disse tips:

Start altid dit el-løbehjul ved at sparke af. Motoren bruger mest energi, når den leverer mest drejningsmoment – hvilket først er når du starter dit el-løbehjul.

Accelerer langsomt. Hurtig acceleration = mere drejningsmoment = mere forbrugt energi.

Hold din tophastighed nede. Højere tophastighed = mere luftmodstand = mere drejningsmoment = mere forbrugt energi.

Pust dækkene op til det rigtige tryk. Sørg for at holde dine dæk oppustede til det anbefalede tryk, hvilket reducerer rullemodstanden. Lavt tryk vil mindske rækkevidden og øge risikoen for punkteringer.

Kør i varmere vejr. Du kan måske ikke styre dette, men batterier kan ikke levere deres fulde opladning, når de er kolde. Du vil bemærke et meget betydeligt fald (midlertidigt) i kapaciteten, når du bruger dit batteri ved temperaturer under 10°C.

Vil regenerativ bremsning øge din rækkevidde?
Regenerativ bremsning på el-løbehjul vil øge rækkevidden med ca. 2 til 3%. Derudover vil det ofte forlænge levetiden for dine bremseklodser.

Efter kørslen

Når du ankommer til din destination, er det vigtigt at opbevare dit el-løbehjul sikkert, så den er der, når du kommer tilbage.

Den sikreste mulighed er altid at tage dit el-løbehjul med dig, og der er ofte kreative måder at gøre det på, men det er ikke altid muligt.

Hvis du låser dit el-løbehjul fast på et offentligt sted, anbefaler vi kun at bruge meget højkvalitets bøjlelåse som f.eks. Kryptonite. Disse låse er dyre og tunge – omkring 2 kg – men nødvendige og værd at investeringen. Billigere og lettere låse vil ikke beskytte din investering.

Før bøjlelåsen gennem et sikkert, fast og permanent punkt, der ikke nemt kan fjernes med værktøj. Nogle eksempler er at trække låsen gennem rammen, et permanent bærehåndtag eller gennem sammenklappelige mekanismer.

Endelig, hvis dit el-løbehjul er blevet våd under kørslen, skal du tørre den hurtigt af (med et håndklæde eller en klud) og sørg for at parkere den indendørs, hvor den har mulighed for at tørre helt, inden den næste kørsel.

Dette er særligt vigtigt, hvis dit el-løbehjul ikke har en IP-rating (vand-/støvbestandighedsrating).

Konklusion

At lære at køre på et el-løbehjul er relativt nemt, men evnen til sikkert at pendle i trafikken kræver erfaring.

Hvis du er komplet nybegynder kan det være en god idé at øve dig på at opnå selvtillid, før du kører i trafikken.

Om forfatteren
Picture of Jonathan Martín Lara
Jonathan Martín Lara

I løbet af det sidste år har jeg undersøgt markedet for el-løbehjul grundigt og hjulpet hundredevis med at finde det rette el-løbehjul.

Se min guide til de bedste el-løbehjul.

Du er velkommen til at kontakte mig når som helst på: [email protected]