Fra hydrauliske skiver til elektromagnetiske bremseanlæg er der en række bremser til el-løbehjul at vælge imellem, og det er vigtigt for din sikkerhed at sikre, at du forstår, hvilken type bremse der er bedst for dig inden du køber et el-løbehjul.
I løbet af denne vejledning vil vi dække de forskellige typer af bremser, faktorer der påvirker stoppekraften, og guide dig gennem de trin, du skal tage for at vedligeholde, udskifte og opgradere dine bremser.
Typer af bremser
Nedenfor har vi beskrevet alle de forskellige typer bremser, forklaret hvordan hver enkelt virker, givet en oversigt over deres fordele og ulemper, og inkluderet tips til, hvordan du kan justere dem for at forbedre bremseydelsen.
Mekaniske bremser
Fodbremse
Hvordan virker fodbremser?
Fodbremser findes på ofte på langsomme og billige el-løbehjul, da bremsekraften, der er nødvendig, er minimal.
I modsætning til mere komplekse bremseanlæg er deres design simpelt og bygger på en enkelt komponent. Den eneste komponent, der bruges, er en plastikplade, der er placeret over baghjulet. For at betjene bremsen træder du ned på den med din fod. Dette får den til at trykke mod det bevægelige dæk, skaber friktion og bremser el-løbehjulet.
Dog kan ikke alle plader bruges som fodbremser. De skal være specielt designet til at være stærke, fleksible og modstå friktion. I de fleste tilfælde er pladerne hængslede og fjedrende, så de kan flyttes på plads. Hvis du forsøgte at bremse ved hjælp af en plade, der ikke er beregnet til bremser, vil den sandsynligvis blive beskadiget.
Men med sin enkelthed kommer en stor ulempe. Når du påfører tryk på pladen, får det ikke kun den til at gnide mod dækket og forårsage permanent skade, men hvis du træder for hårdt på bremsen, kan baghjulet låse sig og få dig til at glide, mens du bremser. Det er derfor, de findes på billigere, langsommere el-løbehjul.
Fordele ved fodbremse
- Let at betjene
- Billig at producere og installere
Ulemper ved fodbremse
- Kun velegnet til langsomme el-løbehjul
- Kan beskadige dækket
- Kan få baghjulet til at låse sig og glide
- Svageste bremsemekanisme
Hvordan justeres fodbremser?
De fleste fodbremser er enkeltstående enheder, der ikke kan justeres.
Hvis du har en fodbremse, der ikke fungerer korrekt, er den mest almindelige løsning at få den udskiftet.
Tromlebremse
Hvordan fungerer tromlebremser?
En tromlebremse er helt indkapslet i et cirkulært tromlelignende hus. Den er monteret inde i et el-løbehjuls hjulnav.
På grund af deres design med lav vedligeholdelse og pålidelige bremsekraft findes tromlebremser både på budget- og pendler-el-løbehjul.
Men da tromlebremser ikke kan generere så meget bremsekraft som skivebremseanlæg, vælger el-løbehjul med høj ydeevne (dvs. dem, der kan nå hastigheder på 30 km/t og derover) normalt sidstnævnte.
Hvordan tromlebremser sænker et el-løbehjul afhænger af flere komponenter. Brættet aktiveres, når du trækker bremsehåndtaget. Kablet, der er fastgjort til håndtaget og tromlen, påfører derefter tryk på stemplet. Stemplet skubber den stationære bremsebakke i kontakt med den roterende tromleforing. Friktionen mellem disse to overflader sænker hjulet og stopper el-løbehjulet fra at bevæge sig fremad.
For at forstå, hvordan tromlebremser fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsehåndtag: Et standard bremsehåndtag er monteret på styret og bruges til at aktivere tromlebremsen, når det trækkes. Bremsens ydelse afhænger af, hvor hårdt du trækker håndtaget. Hvis du trækker det hårdt, sænker du dig hurtigere, og hvis du trækker det forsigtigt, sænker du dig mere gradvist. De fleste bremsehåndtag er ens, selvom bremsetypen er anderledes.
Bremsekabel: Et bremsekabel løber fra håndtaget til tromlebremsen. Når bremsehåndtaget trækkes, spændes kablet. Denne spænding påfører derefter tryk på stemplet.
Stempler (Hjulcylinder): Inde i tromlebremsen er der et lille stempel, der er forbundet med bremsekablet og den indre bremsebakke. Stemplet har to positioner: trukket tilbage og udvidet. Når stemplet er trukket tilbage, holdes bremsebakken væk fra bremseforingen, og hjulet kan rotere frit.
Bremsebakke (Puder) og foring: Bremsebakken er den centrale del af tromlebremsen, der forbliver stationær, mens hjulet roterer. Når stemplet er udvidet, skubber det bremsebakken mod tromleforingen. Dette er det punkt, hvor bremsen er fuldt aktiveret, og processen med at sænke el-løbehjulet begynder.
Tromle: Tromlen er den ydre skal på bremsen. Den er fastgjort til hjulet og roterer, når hjulet bevæger sig. Inde i tromlen er der bremseforingen, der skaber friktion, når bremsebakken påføres.
Fordele ved tromlebremser
- Lang holdbarhed og lav vedligeholdelse
- Pålidelig i vådt vejr
- Holdbar takket være den indkapslede konstruktion (de falmer ikke eller deformerer som følge af eksterne kørselsforhold)
- De kan vare længere end andre bremsetyper, fordi kontaktfladen er større
Ulemper ved tromlebremser
Svært at udskifte interne dele, så hele enheden skal udskiftes
Ikke så stærke som skivebremser
Hvordan justeres tromlebremser?
Tromlebremser skal sjældent justeres i deres levetid. Men i de fleste tilfælde kan du justere dem selv. Her er det enkelt at klemme begge sider af bremserøret sammen for at lette trykket på tromlen og dreje skruen enten mod uret for at svække bremsen eller med uret for at styrke den.
Kabelbetjent skivebremse
Hvordan fungerer kabelbetjente skivebremser?
Kabelbetjente skivebremser findes på budget-, pendler- og performence-el-løbehjul.
I modsætning til tromlebremser er alle komponenter, der udgør skivebremser, eksternt fastgjort til el-løbehjul, hvilket gør dem nemmere at vedligeholde. De fungerer med en simpel mekanisk handling og er afhængige af den koordinerede bevægelse af flere dele.
Når du trækker bremsehåndtaget, påføres der tryk på bremsekablet. Dette får kaliberen til at skubbe bremseklodserne i kontakt med skiven. Friktionen mellem bremseklodsen og rotorhjulet sænker hjulets bevægelse og bringer el-løbehjulet til standsning.
For at forstå, hvordan skivebremser fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsehåndtag: Som med de fleste håndbetjente bremseanlæg betjenes kabelbetjente skivebremser af et bremsehåndtag, der er monteret på styret. Når du klemmer om håndtaget, trækker det bremsekablet.
Bremsekabel: Bremsekablet består af en hul plastikrør, der indeholder en smal ståltråd. Det løber fra bremsehåndtaget til kaliberne.
Kaliber: Kaliberne er enhederne, der er ansvarlige for at påføre bremsekraft på skiverne. De indeholder modsatte stempler, der sidder på hver side af rotorhjulet. Trykket fra bremsekablet aktiverer disse stempler og skubber bremseklodserne indad, så de kommer i kontakt med skiven.
Bremseklodser: Dette er den del af bremseanlægget, der presses mod skiven for at skabe friktion og sænke el-løbehjulet. Bremseklodserne kan slides ned og blive beskadiget, så de skal udskiftes hvert par år.
Bremserotor (skive): Bremserotoren er en cirkulær metalplade, der er fastgjort til hjulet. Den roterer, når hjulet drejer, og når bremseklodserne aktiveres, bremses rotorens rotation, hvilket sænker el-løbehjulets hastighed.
Normalt kommer el-løbehjul med skiver i tre størrelser: 120 mm, 140 mm og 160 mm. De kommer også i forskellige designs, og selvom dette kan forveksles med en kosmetisk foranstaltning, hjælper de geometrisk inspirerede udstansninger med at sprede varmen og holde bremsen så effektiv som muligt.
Fordele ved kabelbetjente bremser
- Stærk bremsekraft
- Konsekvent bremseeffekt
- Let at rengøre og vedligeholde
Ulemper ved kabelbetjente bremser
- De kan falme og deformere som følge af eksterne kørselsforhold
- Varme og friktion kan medføre behov for regelmæssig vedligeholdelse, justeringer eller udskiftning
- Du skal trække hårdt i håndtagene for at opnå maksimal bremsekraft
Hvordan justeres kabelbetjente bremser?
Hver del af et kabelbetjent skivebremse-system er nem at få adgang til, udskifte og justere.
De fleste systemer kan justeres ved at løsne eller stramme bolte, der holder kaliberne på plads. Her kan du opnå en bedre justering af kaliberne og bremseklodserne for at sikre forbedret bremseydelse.
Du kan også udskifte bremseklodserne, hvilket betyder, at du kan holde vedligeholdelsesomkostningerne nede i stedet for at skulle betale for et helt nyt bremseanlæg.
Semi-hydrauliske skivebremser
Hvordan fungerer semi-hydrauliske skivebremser?
Semi-hydrauliske skivebremser består af et standard mekanisk bremsekabel, der er forbundet til kaliberne, der er udstyret med hydrauliske stempler. Selvom de fleste af komponenterne ligner dem i kabelbetjente skivebremser, er der nogle forskelle.
Når bremsehåndtaget trækkes, trækker kablet indeni bremsekablet i kaliberne. Dette påfører tryk på de hydrauliske stempler, fylder dem med hydraulisk væske og driver bremseklodserne mod rotoren. Uanset hvor hårdt du trækker i bremsehåndtaget, påfører aktiveringen af stemplerne stærkt tryk. Dette betyder, at semi-hydrauliske skiver er nemmere at aktivere og altid leverer fremragende bremsekraft.
For at forstå, hvordan semi-hydrauliske skiver fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsehåndtag: Semi-hydrauliske bremser har standard bremsehåndtag, der er placeret på styret. En simpel trækkende bevægelse aktiverer bremsen.
Bremsekabel: Identisk med dem, der bruges til kabelbetjente skivebremser, er dette et hult kabel med en smal ståltråd indeni. Når bremsehåndtaget trækkes, trækker tråden kaliberne.
Hydrauliske stempler: I modsætning til standard kabelbetjente bremser har disse kaliberne indbyggede hydrauliske stempler. Når bremsekablet trækkes, aktiveres stemplerne, der skubber bremseklodserne i kontakt med rotorhjulene.
Bremserotor (Skive): Denne metalplade er fastgjort til hjulets center. Når bremsen aktiveres, klemmer bremseklodserne skiverne. På grund af det tryk, som de semi-hydrauliske stempler påfører, har alle el-løbehjul med disse skiver, der måler 140 mm, og har design, der hjælper med at sprede varmen.
Fordele ved semihydrauliske skivebremser
- De hydrauliske stempler påfører skiverne et stærkt øjeblikkeligt tryk
- Pålidelig bremsekraft
- Lettere at installere og vedligeholde end fuldt hydrauliske bremser
Ulemper ved semihydrauliske skivebremser
- Dyrere end kabelbetjente systemer
- Der kræves mere trækkraft i bremsehåndtaget for at opnå samme bremsekraft som et fuldt hydraulisk bremsesystem
Hvordan justeres semi-hydrauliske skivebremser?
Du kan justere semi-hydrauliske bremser ved at løsne de to bolte, der holder kaliberne på plads. Juster derefter positionen af kaliberne og spænd boltene igen. Dette vil give dig mulighed for at justere kaliberne, bremseklodserne og skiverne for at opnå bedre bremseydelse.
Fuldt hydrauliske skivebremser
Hvordan fungerer fuldt hydrauliske skivebremser?
Hydrauliske skivebremser består af et fuldt hydraulisk system, der strækker sig fra bremsehåndtagene til stemplerne i kaliberne. Ligesom semi-hydrauliske bremser har de hydrauliske stempler i kaliberne stadig en rolle, men det stålbrakekabel er erstattet af en bremserør, der er fyldt med hydraulisk væske.
Når du trækker bremsehåndtaget, presses bremsevæsken ud af en lille cylinder af en stemplet. Denne væske tvinges derefter ind i bremserøret. Når væsken i bremserøret kommer under tryk, tvinger det de hydrauliske stempler i kaliberne til at klemme bremseklodserne mod skiverne. Dette skaber friktion og får el-løbehjulet til at bremse ned.
For at forstå, hvordan fuldt hydrauliske skiver fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsehåndtag: Håndtaget til hydrauliske bremser ser det samme ud som dem til andre bremsesystemer, men har forskellige interne komponenter. Indeni er der en beholder med bremsevæske og en forbindelse til bremserøret.
Bremserør: Fuldt hydrauliske bremser har ikke et bremsekabel, i stedet har de et hult bremserør, der er fyldt med hydraulisk væske. Dette løber fra bremsehåndtaget til kaliberne.
Kaliber: Ligesom semi-hydrauliske bremser har kaliberne hydrauliske stempler. Det er stemplernes opgave at skubbe bremseklodserne mod skiven.
Skive (Rotor): Skiverne i et fuldt hydraulisk system har samme funktion som i andre skivebremser og ser ud som dem, der findes i semi-hydrauliske systemer. De eneste forskelle kan være, at de er lidt tykkere (fra 2 mm til 3 mm) og har større diameter (fra 140 mm til 160 mm) for at kunne håndtere de ekstremt kraftige bremsekræfter, der udøves på dem.
Fordele ved hydrauliske skivebremser
- Stærkeste bremsekraft
- Kun behov for lidt træk på håndtaget for at opnå stærk bremsekraft
- Lille behov for justering
- Der er ingen kabler, der kan sætte sig fast eller blive beskadiget
Ulemper ved hydrauliske skivebremser
- Den dyreste bremseanlæg
- Kan være komplekse at servicere og reparere
Hvordan justeres hydrauliske skivebremser?
Hydrauliske bremser justerer sig normalt selv, og eventuel vedligeholdelse bør udføres af en professionel.
Du kan dog muligvis justere kaliberens position for bedre kontrol over, hvordan bremseklodserne klemmer skiverne.
Den mest almindelige årsag til justering er, når luftbobler kommer ind i den hydrauliske væske, hvilket lettet trykket og får bremserne til at føles svampede. I sådanne tilfælde kan du købe hydrauliske bremse-genopfyldningssæt. Disse leveres med alle nødvendige dele, herunder en sprøjte, så du kan injicere væsken i bremsebeholderen og tvinge eventuelle luftbobler ud.
Elektroniske bremser
Hvordan fungerer elektromagnetiske bremser?
Fra budgetmodeller til ydeevne-scootere findes elektromagnetiske bremser i langt de fleste el-løbehjul. Typisk er denne type bremseanlæg indbygget i bremsehåndtaget. Når du trækker i håndtaget, vil en sensor registrere, at du bremser, og aktivere den elektroniske bremse.
Når den er aktiveret, sender den en elektrisk strøm gennem en elektromagnet for at skabe et magnetfelt. Dette felt udøver en magnetisk træk på den roterende centrale spindel for at sænke hjulets rotation.
Det er vigtigt at skelne mellem denne type bremser og regenerative systemer. Selvom de fungerer på en lignende måde, genbruger elektromagnetiske bremser ikke spildt energi.
For at forstå, hvordan elektromagnetiske bremser fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsehåndtag eller knap: Elektromagnetiske bremser er enten indbygget i det mekaniske bremsehåndtag eller aktiveres via en dedikeret knap. Når bremsehåndtaget trækkes eller knappen trykkes, fungerer den elektromagnetiske bremse samtidigt sammen med den mekaniske bremse for at forstærke bremsekraften.
Elektromagnet: Elektromagneter adskiller sig fra almindelige magneter. I stedet består de af en tråd, der er viklet omkring en magnetisk kerne. Elektrisk strøm passerer derefter gennem tråden, og kernen koncentrerer det magnetiske flux for at skabe en kraftig magnet.
Så længe håndtaget eller knappen for den elektroniske bremse er aktiveret, opretholder en kontinuerlig strømforsyning det magnetiske felt og sænker el-løbehjulet.
Fordele ved elektromagnetiske bremser
- Ingen vedligeholdelse
- Forstærker bremsekraften fra mekaniske bremser
- Problemfri integration betyder en ting mindre at tænke på ved bremsning
Ulemper ved elektromagnetiske bremser
- Ikke stærk nok til at blive brugt alene
Hvordan justeres elektromagnetiske bremser?
Evnen til at justere styrken af elektroniske bremser afhænger af dit el-løbehjul.
De fleste budgetmodeller leveres med en forudindstillet styrke, som du ikke kan ændre, mens andre dyrere modeller giver dig mulighed for at vælge intensitetsniveauet fra 1 til 5 (hvor 1 er den svageste og 5 er den stærkeste).
Regenerative bremser
Hvordan fungerer regenerative bremser?
Ligesom elektromagnetiske bremser bruger regenerative bremser el-løbehjulets motor til at bremse den ned. Dog genbruger de ellers spildt energi tilbage i batteriet under bremsning.
Når den regenerative bremse aktiveres, stopper en enhed kendt som en controller – som regulerer drift af den elektriske motor – strømmen af elektricitet fra batteriet til motoren. Fordi el-løbehjulet stadig bevæger sig fremad under bremsning, skabes kinetisk energi, der holder motoren i gang. Dette skaber elektricitet, som sendes tilbage til batteriet for opbevaring. Ved at trække kinetisk energi fra motoren i form af elektricitet opstår der en bremsekraft, der sænker og til sidst stopper el-løbehjulet.
For at forstå, hvordan regenerative bremser fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Bremsepedal eller -håndtag: Regenerative bremser styres enten af en dedikeret pedal, der ligner en tommelfinger-gas, eller de kombineres med et andet bremseanlæg og aktiveres, når føreren trækker bremsehåndtaget.
Batteriopladningssystem: Når regenerative bremser er aktiveret, vendes strømmen af elektricitet. I stedet for at gå fra batteriet til motoren, er elektromagneten i motoren forbundet til batteriopladningssystemet. Det bruges til at omdanne motorens kinetiske energi til elektricitet, så den kan opbevares i batteriet.
Fordele ved regenerative bremser
- Ingen vedligeholdelse
- Forstærker bremsekraften fra mekaniske bremser
- Genindvundet energi genbruges
Ulemper ved regenerative bremser
- Ikke stærk nok til at blive brugt alene
- Der skal være tilgængelig plads i batteriet for at det kan være effektivt
Hvordan justeres regenerative bremser?
Nogle el-løbehjul leveres med displays, der giver dig adgang til el-løbehjulets P-indstillinger. Disse indstillinger kan ofte bruges til at tilpasse intensiteten af de regenerative bremser.
Anti-Lock Bremsesystem (ABS)
Hvordan fungerer et Anti-Lock Bremsesystem?
Anti-Lock bremse systemer er designet til at forhindre hjulblokering, så du altid kan være sikker og have kontrol.
De fungerer ved at registrere, når hjulene er ved at blokere og derefter hurtigt reducere og øge bremsetrykket flere gange i sekundet for at anvende optimalt tryk. Dette gør det muligt for hjulene at fortsætte med at dreje, mens el-løbehjulet bremser ned, i stedet for at blive blokeret.
For at forstå, hvordan ABS-bremser fungerer bedre, har vi forklaret, hvad hver komponent gør nedenfor:
Sensorer: Hastighedssensorer på begge hjul registrerer, når bremsene blokerer, og sender øjeblikkeligt dette signal til kontrolenhederne.
Kontrolenheder: Kontrolenheder er elektroniske kredsløb, der overvåger og regulerer strømlevering i hele el-løbehjulet. Når kontrolenheden modtager signalet fra sensorerne om, at hjulene er låst, begrænser den bremsekraften og aktiverer ABS’en for at udføre bremsebevægelsen.
Fordele ved anti-lock bremsesystem (ABS)
- Forhindrer udskridning
- Sikrere bremsning, især under nødstop og ved høj hastighed
- Forbedret trækkontrol
Ulemper ved anti-lock bremsesystem (ABS)
Du kan mærke vibrationerne forårsaget af ABS’en, når den hurtigt modulerer bremsetrykket.
Hvordan justeres Anti-Lock Bremsesystem (ABS)
Der er ingen måde at justere intensiteten af et anti-lock bremsesystem på. Dog tillader de fleste el-løbehjul, der har en sådan, at du kan slå det til eller fra.
Mekaniske vs. elektroniske bremser: Hvilke er bedre?
Kort sagt er mekaniske bremser – herunder tromler, kabelførte skiver, semi-hydrauliske skiver og fuldt hydrauliske skiver markant bedre end elektroniske bremser. Dette skyldes primært, at mekaniske bremser tilbyder større bremsekraft.
De fleste el-løbehjul leveres med både mekaniske og elektroniske bremser. Dette skyldes, at elektroniske bremser er en glimrende måde at tilføje ekstra bremsekraft uden at øge vægten af el-løbehjulet.
Du vil sjældent finde et el-løbehjul med kun elektroniske bremser. I tilfælde som dette anbefaler vi at undgå el-løbehjulet. Dette skyldes, at de ikke kan generere tilstrækkelig kraft til at bringe dig til et sikkert stop inden for en rimelig afstand. Desuden, hvis dit el-løbehjul oplever en elektrisk fejl, der afbryder strømmen, kan du stole på de mekaniske bremser til at styre din hastighed, mens de elektroniske bremser vil være ubrugelige.
Bremseposition: Hvad er mest effektivt?
Ikke alle bremseanlæg er ens – nogle vælger elektroniske bremser foran og mekaniske bremser bagpå, nogle vælger at udstyre begge hjul med samme type bremser i lige mål, og andre foretrækker simpelthen at tilføje kun én bremse enten foran eller bagpå.
Nedenfor har vi forklaret, hvilken position der er mest effektiv.
Kun bremse foran
Hvis dit el-løbehjul kun har én bremse på forhjulet, vil den give større bremsekraft end hvis den var på baghjulet. Dette skyldes, at den er placeret foran dit tyngdepunkt og skaber mere friktion for at bremse el-løbehjulet. Det betyder, at du stopper hurtigt, men hvis du bremser for hårdt, kan en forhjulsbremse også få el-løbehjulet til at tippe fremad og løfte baghjulet fra jorden.
Kun bagbremse
En enkelt bremse på baghjulet er ideel, hvis du ønsker en jævn og gradvis bremsning, men den kan måske ikke generere tilstrækkelig bremsekraft til korte nødstop. Dog er der ingen risiko for at blive kastet over styret med en bagbremse. Der er dog risiko for at glide, hvis bremserne trækkes for hårdt.
For- og bagbremse
En kombination af en bremse på begge hjul er klart den sikreste og mest effektive bremsesæt opstilling til el-løbehjul. Dette spreder bremsekraften og resulterer i kortere stopafstande, bedre kontrol og reduceret risiko for at glide.
I sidste ende er den mest effektive opstilling dobbelte mekaniske bremser, med fuldt hydrauliske skiver, der leverer den stærkeste og mest effektive bremsning.
Faktorer der påvirker bremselængden
Hvor effektive el-løbehjulets bremser er, og hvor kort dens bremselængden er, afhænger ikke kun af bremsetypen og deres position. Selvom disse er vigtige faktorer, er der andre ting at overveje.
Rotor (Skive) Størrelse
Jo større rotor, jo større vippekraft kan anvendes til at stoppe hjulet fra at dreje. Det samme gælder for tykkelsen af en rotor. Som et resultat giver større rotorer bedre bremseydelse.
Budget- og pendler-el-løbehjul med skivebremser har ofte rotorer, der måler mellem 120 mm og 140 mm i diameter og 2 mm i dybde. På den anden side har hurtigere scootere rotorer, der måler mellem 140 mm og 160 mm med en dybde på enten 2 mm eller 3 mm.
Rotor (Skive) Design
De fleste rotorer er designet med masser af huller og udsparinger. Dette reducerer deres vægt, men vigtigere er, at det tillader vand og snavs at slippe ud.
Hvis man tilføjer en stor massiv metalplade, ville det påvirke bremsekaliperens evne til at anvende tryk og dermed sænke bremseprocessen. Desuden ville en massiv skive blot fange vand og snavs mellem dens overflade og bremseklodserne.
Så ikke kun sikrer hullerne og udsparingerne bedre bremseydelse, men deres skarpe kanter skaber også ridser i overfladen af bremseklodserne for at forhindre glasering (dvs. når klodsoverfladen bliver meget poleret af skiven og fører til dårligere bremseevne).
Afbryderkontakt
En afbryderkontakt er en essentiel sikkerhedsanordning på elektriske scootere, men den spiller også en rolle i at sikre, at din bremselængde er så kort som muligt.
Når du trækker i bremserne, udløses afbryderkontakten automatisk for at afbryde motoren fra batteriet. Dette forhindrer, at motoren og bremsen er aktive samtidigt og kæmper imod hinanden. At bruge begge samtidigt ville spilde energi og markant forlænge din bremselængde.
Hastighed
Jo hurtigere et el-løbehjul bevæger sig, jo længere vil bremselængden være.
For eksempel vil et performance el-løbehjul, der kan nå en hastighed på 40 km/t, have en meget længere bremselængde end et pendler el-løbehjul med en hastighed på 20 km/t, uanset hvor effektive bremserne er.
Dæk (Størrelse, Type og Mønster)
Dæk med større diameter og større bredde giver bedre vejgreb, da de har en større kontaktflade med underlaget.
På samme måde spiller dæktypen en væsentlig rolle i, hvor effektive bremserne er. Jo større overfladeområde dækket har, der kan komme i kontakt med underlaget, jo hurtigere vil det stoppe. Det bedste dækprofil til bremsning er luftfyldte dæk (pneumatiske dæk). El-løbehjul med massivedæk har derimod tendens til at glide, da det hårde gummi ikke kan forme sig efter underlaget.
Det sidste aspekt af dækkets design, der påvirker bremseydelsen, er mønsteret. Nogle dæk er glatte, mens andre har dybe mønstre med godt vejgreb. I sidste ende vil dæk med mere tekstureret mønster have bedre evne til at opretholde vejgrebet.
Affjedring
Fast og velholdt affjedring gør, at el-løbehjul bremser fungerer som de skal, men løse og slidte støddæmpere kan mindske deres effektivitet.
Hvis el-løbehjulet ikke har en fungerende affjedring, vil det påvirke, hvordan dækkene får kontakt med vejen, og det kan endda forstyrre vægtfordelingen ved at slingre frem og tilbage.
Terræn
Effektiv bremsning afhænger af, at hjulet har god kontakt med underlaget. Alt, der forhindrer dette, såsom snavs, grus, mudder eller regn, kan forårsage glidning og længere bremselængde.
Selvom du sandsynligvis vil opnå kortere bremselængder på flade og velholdte overflader, er det ikke altid muligt at holde dit el-løbehjul i disse områder. Hvis du skal køre på mere ujævne overflader, skal du sikre dig, at dit el-løbehjul er egnet til det terræn og har de rigtige dæk monteret (f.eks. specialdæk til off-road).
Vejrforhold
Regn, sne og is kan komme mellem dine dæk og vejen, hvilket påvirker vejgrebet og forlænger bremselængden.
Sørg for at have de rigtige dæk med tilstrækkeligt dybt mønster, så du kan bevare kontrollen. Du bør også overveje at vælge et el-løbehjul med et anti-lock bremssystem for at kunne regulere din bremsekraft sikkert.
Vægt
Jo tungere både el-løbehjulet og rytteren er, desto større er momentum, og desto længere bliver bremselængden.
Hvis du er en tungere rytter, er det bedst at vælge et el-løbehjul med tilstrækkelige bremser – især hvis du planlægger at køre over 20 km/t. Under disse omstændigheder anbefaler vi mindst to kabelførte skivebremser.
Rytterens holdning
Hvis du læner dig fremad eller bagud under kørslen, ændrer du el-løbehjulets tyngdepunkt.
Ved at forberede dig på at bremse ved at flytte din vægt bagud på el-løbehjulet kan du markant forbedre bremselængden.
Vedligeholdelse af bremser: Sådan plejer du dem
Vi anbefaler at tjekke dine bremser og teste dem for at sikre, at de fungerer, inden hver tur. Men lejlighedsvis bliver du nødt til at udføre visse vedligeholdelsesopgaver for at holde dem i god stand.
I denne del af guiden vil vi dække de vigtigste ting, du skal være opmærksom på, og hvordan du udfører almindelige vedligeholdelsesopgaver.
Hvor ofte skal jeg tjekke mine bremser?
Det er vigtigt at tjekke dine bremser inden hver tur. Gennemgå dem visuelt for at sikre, at alt er i korrekt position, og kontroller derefter, om de fungerer korrekt.
Det er også en god idé at få foretaget en regelmæssig bremse-service hver 4-6 måned afhængigt af, hvor ofte du bruger dit el-løbehjul. Du bør også konsultere din brugervejledning for at se, om der er en specifik sikkerheds- eller vedligeholdelsesplan, du skal følge.
Ompositionering af bremseklodser
Med mekaniske skivebremser kan du opleve, at der er lyd af skiven, der gnider mod bremseklodserne, eller at bremsekraften er dårlig, hvis klodserne ikke er korrekt justeret i forhold til skiven.
Det første skridt er at kontrollere tilstanden af klodserne. Hvis de er slidt ned, skal de udskiftes, men hvis de ikke er det, kan du gå videre med at ompositionere dem.
Kabelstyrede kalibre har normalt bolte eller justeringsdialer på hver side. Disse kan løsnes og strammes for at flytte klodserne væk fra eller tættere på skiven. Semi-hydrauliske og hydrauliske bremser er selvjusterende og bør ikke have brug for ompositionering.
Afluftning af hydrauliske bremser
Hvis dine hydrauliske bremser begynder at føles svampede, når du trækker i håndtaget, eller hvis de ikke aktiveres, før du har trukket det helt ind til styret, er det sandsynligt, at de har brug for at blive luftet.
Dette skyldes normalt, at der er kommet luft ind i den hydrauliske væske. Afluftning er processen, der fjerner luftbobler eller udskifter væsken. Afhængigt af bremsetypen kan du få brug for et specifikt sæt eller følge en bestemt procedure. Normalt vil sættet omfatte en sprøjte, som du bruger til at injicere hydraulisk væske i bremsebeholderen for at presse luftboblerne ud.
Reparation af bukkede skiver
Bukkede skiver kan opstå på grund af stød, materialer af dårlig kvalitet, ujævn slid eller endda overophedning.
For at se om dine skiver er bukkede, skal du starte med at løfte dit el-løbehjul op på en kasse, så hjulet kan dreje frit. Stå over hjulet, kig direkte ned på det og spin det. Hvis skiven drejer sig i en bølgende bevægelse, er den bukket og skal repareres.
Før du kan rette det, skal du identificere, hvor det er bøjet. Tag en tusch og hold den mod skiven, så den lige rører ved den. Hold fast i din hånd og spin hjulet. De områder, hvor tuschen ikke har markeret skiven, er de steder, der skal justeres.
Få en lille fastnøgle og spænd den i midten af det område, der skal justeres. Brug nøglen til at bøje skiven tilbage i en lige position. Spin skiven igen for at kontrollere for ujævnheder. Hvis den drejer glat, har du repareret den med succes. Hvis du stadig kan se bevægelse, gentag processen, indtil den er fikset.
Rens fanget vand og snavs
Fanget vand og snavs kan forstyrre kontakten mellem skiven og bremseklodserne.
For at rense begge dele grundigt skal du starte med at følge din brugermanual for at fjerne bremsekaliberne. Hæld derefter en lille mængde neglelakfjerner på et stykke køkkenrulle og gnid det grundigt på alle sider af skiven. Gentag dette, indtil den er helt ren. Fjern derefter bremseklodserne fra kaliberen og rengør dem med neglelakfjerneren og køkkenrullen. Sæt bremseklodserne og kaliberne tilbage på plads.
Udskiftning og opgradering af bremser
Mange el-løbehjulsentusiaster elsker at modificere deres el-løbehjul, og en af de ændringer er bremserne. Selvom vi måske ikke alle ønsker at gøre vores el-løbehjul til at se ud som en bil fra en Fast & Furious-film, kan det være nødvendigt at udskifte eller opgradere dine bremser for at holde dit el-løbehjul sikkert at køre.
Er det muligt at opgradere eller udskifte dine bremser?
De fleste mekaniske bremser såsom dem med skivebremser eller skærmsbremser kan relativt nemt opgraderes eller udskiftes. Dette skyldes, at de er fastgjort eksternt. Det er dog vigtigt, at du kun erstatter dem med en bremsetype, der er passende for din scooter. Tromlebremser, elektronisk-magnetiske bremser og regenerative bremser er indbygget i scootere og er meget sværere at udskifte.
Hvornår skal du udskifte dine bremser?
Du skal udskifte dine bremser, når de ikke længere fungerer som da du først fik el-løbehjulet. Som en tommelfingerregel, hvis det tager dig over 6 meter at stoppe fra 15 km/t, skal du udskifte dine bremser.
De mest almindelige tidspunkter, hvor du skal udskifte dine bremser, er dog når bremseklodserne er slidte eller skinnende som følge af konstant at blive poleret af disken, der konstant gnider mod dem.
Hvor meget koster nye bremser til el-løbehjul?
Det afhænger af, om du køber reservedele eller et helt nyt bremsesystem.
Typisk kan du forvente at betale følgende:
Tromlebremse:
- Bremsegreb – 150-350 DKK
- Tromle – 150-450 DKK
Kabelstyret skivebremse:
- Bremsegreb – 150-350 DKK
- Bremseklodser – 150-250 DKK
- Bremsekabel – 100-250 DKK
- Kaliber – 150-250 DKK
- Skive – 100-150 DKK
Semi-hydrauliske skivebremse:
- Alt inkluderet i kabelstyret skivebremse og…
- Hydraulisk kaliber – 332-464 DKK
Fuld-hydraulisk skivebremse:
- Alt inkluderet i kabelstyret skivebremse, semi-hydraulisk skivebremse og…
- Hydraulisk kaliber og bremsekabel – 332-598 DKK
- Hydraulisk væskepåfyldningssæt – 134-398 DKK
Anbefalede bremsemærker
Størstedelen af tromle- og kabelstyrede skivebremser bruger standardiserede komponenter, så mærket betyder ikke så meget.
Dog er det vigtigt at være opmærksom, når det kommer til hydrauliske bremseopsætninger. Her inkluderer de bedste mærker af el-løbehjuls bremser Zoom, Nutt, Magura og Logan. Disse er alle velrenommerede mærker med en historie om at producere pålidelige bremseanlæg med korte stopafstande.
Hvor finder du erstatningsbremser?
Det første sted at tjekke, når du leder efter erstatningsbremser, er hjemmesiden for det mærke eller den forhandler, hvor du købte dit el-løbehjul.
For at hjælpe dig med at finde de korrekte dele har vi nedenfor listet nogle populære el-løbehjul mærker og linket til forhandlere, der sælger reservedele til hver.